MODRÉ ŠÍPY KMD ž.s.

ZPĚT |

M234.001 rychlíkový motorový vůz


    Popis vozu

    M234.001 je čtyřnápravový dvoupodvozkový rychlíkový motorový vůz smíšené konstrukce. Rám a podvozky vyrobila Škoda Plzeň, skříň Ringhoffer a.s. Smíchov. Na tomto voze, vyrobeném pouze v jednom exempláři, si plzeňští technici vyzkoušeli koncepci pro stavbu Modrých Šípů řady M274.0, tedy dobře přístupný dieselelektrický agregát v samostatné strojovně nad předním podvozkem a trakční elektrické motory zavěšené na zadním podvozku (pro lepší rozložení hmotnosti). Koncepce se ukázala natolik zdařilá, že již při jízdních zkouškách byla konstrukčí rychlost zvýšena na 80 km/h. Označení M234.001 však zůstalo nezměněno. Pohon zajišťoval šestiválcový naftový motor o výkonu 300 koní umístěný ve strojovně mezi předním stanovištěm řidiče a zavazadlovým oddílem nad předním podvozkem. Motor poháněl stejnosměrný generátor, který napájel dva trakční motory zavěšené tlapově na nápravách zadního podvozku. Za zavazadlovým oddílem je malý oddíl s toaletou. Za ním nalezneme velký oddíl pro cestující a zadní stanoviště řidiče.








      Základní technické údaje

  • výrobce: Akciová společnost,
    dříve Škodovy závody v Plzni
  • typ: 5Mo
  • výrobní číslo: 17
  • rok výroby: 1932
  • vyrobeno pro: ČSD
  • konstrukční rychlost: 80 km/h
  • výkon dieselu: 300 ks
  • přenos: elektrický Škoda
    s automatickou regulací
  • délka přes nárazníky: 18300 mm
  • délka skříně: 17130 mm
  • šířka skříně: 2950 mm
  • výška skříně nad kolejí: 3885 mm
  • rozvor podvozků: 2500 mm
  • vzdálenost otočných čepů: 11600 mm
  • průměr kol: 1000 mm
  • uspořádání dvojkolí: 2´ Bo´
  • min. poloměr pojížděného oblouku: 100 m
  • počet míst k sezení: 53
  • vytápění: teplovodní
  • hmotnost prázdného vozu: 49000 kg
  • hmotnost obsazeného vozu: 55000 kg


    .