MODRÉ ŠÍPY KMD ž.s.

ZPĚT |

WRL 4ü USA96026 servisní vůz


    Popis vozu

    Vůz WRL 4ü USA96026 je celosvařovaný dvoupodvozkový a po rekonstrukci devítioddílový. Naposled sloužil již pouze staticky coby skladiště použitých výstrojních součástí, takže jsme nejdříve museli odstranit množství různých regálů a dalšího nepotřebného odpadu. V době aktivní služby sloužil pro ubytování doprovodu vojenských transportů. Nyní probíhá jeho úprava zpět na obytný, abychom zlepšili zázemí spolku a mohli tak pracovat na ostatních vozidlech i méně příznivém počasí. Aktuálně dokončujeme stavbu jídelny s kuchyňkou, bylo zrekonstruováno teplovodní vytápění a členové si zařizují osobní zázemí v jednotlivých oddílech. Započaty byly též práce na rekonstrukci rozvodu elektřiny, užitkové vody. V plánu je vybudování koupelny.
















      Základní technické údaje

  • výrobce: Ringhoffer a.s. Smíchov
  • rok výroby: 1936
  • vyrobeno pro: ČSD
  • konstrukční rychlost: 100 km/h
  • délka přes nárazníky: 24700 mm
  • délka skříně: 19300 mm
  • šířka skříně: 2830 mm
  • výška skříně nad kolejí: 3595 mm
  • rozvor podvozků: 2800 mm
  • vzdálenost otočných čepů: 14000 mm
  • průměr kol: 1000 mm
  • počet oddílů: 9
  • počet míst k sezení: 5
  • vytápění: teplovodní
  • hmotnost prázdného vozu: 26500 kg


    Historie vozu

    Vůz původem české výroby byl po záboru pohraničí v roce 1938 spolu s dalšími převeden do stavu Deutsche Reichsbahn. Po válce se však stejně jako řada jiných vozidel do vlasti již nevrátil. Vzhledem k své atypičnosti byl používán jen krátce a odstaven. To však netrvalo dlouho a vůz se ocitl ve stavu jednotek Transportation Corps. okupačních sil United States Army, kde po rekonstrukci na servisní vůz sloužil řadu dalších let.
    Poslední známou domovskou stanicí v aktivní službě byl Bremerhaven. Další stopy života vozu jsme našli s pomocí přátel z železničního spolku Eisebahnfreunde Duisburg e.V., kterým tímto děkujeme za značnou pomoc.
    Největším překvapením však bylo objevení odstaveného vozu v létě 2010 v jižním Bavorsku. Po sérii jednání v letech 2011 - 2013, která by bez zmíněných kolegů nebyla myslitelná, se podařilo za výrazné pomoci velitele 172. brigády americké armády v Grafenwöhru Edwarda Bohnemanna vůz v roce 2014 získat.
    Cesta domů byla velmi náročná, trvala několik týdnů, ale podařilo se díky jeho nezvyklému příběhu sehnat několik dopravců a vůz s jejich pomocí dostat až do naší deponie. Část cesty byla realizována po kolejích, další po silnici a zbytek opět po kolejích. Slavnostním završením bylo uvázání vozu na hák M274.003.
    Na výraz vděku byl na voze obnoven lak, jaký měl v poslední aktivní službě. Ten na něm bude udržován až do doby jeho zpětné rekonstrukce do stavu po vyrobení.