M274.003

ZPĚTPROJEKTZÁKLADNÍ ÚDAJEKONSTRUKCERÁM-PODVOZKYDIESELNAFTA-OLEJ-VODATRAKCE-ELEKTROMRTVÝ MUŽ |

HISTORIE VOZU


    Modré Šípy křižovaly v čele rychlíků celé Československo. Náš vůz M274.003 byl z výrobního závodu v Plzni na podzim roku 1934 přidělen do pražského depa. Se změnou grafikonu v roce 1936 byl předislokován do depa Bratislava. Během války tak byl zřejmě v provozu na rozdíl od motorových vozů v Protektorátu, které byly odstaveny pro nedostatek paliva. Po vyřazení z pravidelného provozu řada Modrých Šípů pro svou kvalitní konstrukci nalezla své další uplatnění při elektrifikaci našich drah. M274.003 byl upraven na montážní a obytný vůz, čímž byl zachráněn před sešrotováním, ale přišel tím o své hnací agregáty. Když dosloužil i tomuto účelu byl převezen do České Třebové, kde se měl stát exponátem v plánovaném železničním skanzenu. Skanzen však realizován nebyl a chátral dál. Dlouhé odstavení a působení různých živlů, nejen přírodních, se podepsalo na jeho stavu. V roce 1998 jsme projevili zájem tento vůz získat. Úřední šiml a nevyjasněné majetkové vztahy však naši snahu hatily. Následující rok se nám podařilo majetkové vztahy vyjasnit, když se potvrdila naše domněnka, že vůz není majetkem Českých drah. Úředníci depa Česká Třebová, kteří nám vůz původně nabízeli, začali být neoblomní ve věci vydání vozu, když jsme předložili dokumenty od skutečného vlastníka. V dalších letech jsme opakovaně zkoušeli vůz získat, ale bez úspěchu. V roce 2009 v jednání nastal obrat díky předchozímu odchodu příslušného úředníka depa a majetkový odbor ČD nám oficiálně sdělil, že vůz skutečně není jejich majetkem. Oslovili jsme znovu skutečného vlastníka a jednání tentokrát bylo úspěšné. Rovněž jsme navázali pozitivní spolupráci s pracovníky ČD DKV Česká Třebová, kteří nám pomohli při realizaci celé akce. Završením byla přeprava vozu do Kutné Hory, kterou realizovala společnost CZ Logistics Česká Třebová, které velmi děkujeme za pomoc. Velké poděkování patří společnosti Elektrizace železnic Praha za vstřícný přístup k našemu projektu.



    Dále děkujeme za podporu zejména Spolku Výhrevně Vrútky, stavební firmě Draplstav Zborovice a advokátní kanceláři JUDr. Pavel Reiser Plzeň.